Get back your workout animal in you! – Fitnessmom
fitnessmom

Fitnessmom

Get back your workout animal in you!

Jag är tillbaka till träningen och jag har hittat tricket så att jag känner att träningen känns rolig och motiverande igen! Jag har kämpat på gymmet senaste året, åren. Inte känt det är så roligt, har inte kommit igång ordentligt och jag har känt mig seg, omotiverad och fokuset har varit som bortblåst. Man har gjort sina övningar och sen gått hem. Så har det varit länge med något undantag. Jag har även problem med ångest och trötthet med en ansträngd andning som gjort det svårare för mig att träna. Men jag började ta tillbaka min förra rutin jag hade när jag tappade mina gravidkilon, den tiden där jag älskade gymmet och rent av fick ett rus när jag tränade. Då tränade jag 2 timmar per pass, det gör jag inte idag utan 1 timme drygt.

Det jag gör nu för att få in energin och ruset jag behöver för att ha fokus över träningen igen är att köra cardio innan passet. Japp ni hörde rätt, inga magiska piller utan så simpelt som att få upp pulsen ordentligt innan du börjar träna. Det har hjälpt mig massor. Innan värmde jag bara upp på crosstrainern i 10 min. Nu kör jag istället 30 min mer intensivt och jag är en annan person efter det. Helt galet för visst tänker man att man bara blir tröttare istället? Inte jag, jag får fokus, min kropp och sinne är mycket mer redo för träning och jag får endorfiner som ger mig ett rus och det är den känslan jag älskar när man tränar. Sätt på din favoritmusik och ta fram din inre beast helt enkelt!

Jag kör alltså intervall på crosstrainern i cirka 20 min eller mer. Ni ska inte köra utan motstånd, du måste få upp pulsen, inte maxpuls men det du ska flåsa lite och kör gärna intervaller med tungt motstånd och sen lite lättare. För mig känns det ofta segt först, har svårt att andas pga min ångest, ingen ork eller motivation att ens vara på gymmet. Ofta mår jag bara skit innan träningen och har bara lyckats tvinga mig dit, för jag vet att det oftast vänder när jag värmt upp ordentligt. Efter cirka 15 min så vänder tröttheten till en annan känsla, det känns inte tungt, jag känner lycka helt enkelt, känner mig glad och att jag vill köra hårt på gymmet. Så kör iaf 15-20 min tills det vänder, men där är vi olika beroende på konditionen osv,

Testa gärna detta och dela med dig om det fungerar för dig. Vet inte om jag är ett undantag men jag tänker att vår kropp och sinne behöver värmas upp ordentligt för att bli redo för ett tungt styrkepass, inte bara 5 min utan ge det mer tid ❤️

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
fitnessmom

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Sofie

    Jag känner precis som du, älskar att köra intervall 30 min innan styrketräning. Endorfinerna rusar verkligen.